Belevenissen en Ontwikkeling - Reisverslag uit Asrama, Indonesië van Melissa Mendel - WaarBenJij.nu Belevenissen en Ontwikkeling - Reisverslag uit Asrama, Indonesië van Melissa Mendel - WaarBenJij.nu

Belevenissen en Ontwikkeling

Door: Melissa Mendel

Blijf op de hoogte en volg Melissa

25 September 2015 | Indonesië, Asrama

1 dag lijkt wel 2 dagen te duren, een week lijkt 2 weken te duren. We beleven veel, zoveel indrukken. In Nederland is het anders, daar is alles zo gehaast.. hier lijkt het wel dat de klok meer uren heeft. Heerlijk!

De kinderen die we lesgeven in Asrama zijn erg gemotiveerd en leergierig. Ze zijn van alle markten thuis. Wij triggeren ze hierin en hun ontwikkeling is mooi om te zien. De lessen gaan vlot en ook de jongens doen het goed. Ik zie potentie in ze. Ze kunnen zo mooi modern dansen, echt wauw.. als ik het laat binnen komen wat ik zie als ze voor mij dansen dan moet ik echt even slikken. Eigenlijk zou hier een dansschool moeten komen, dat zien ze helemaal zitten hoor! Na 4 lessen heb ik een eindpresentatie met ze. Dan laten we op het sport plein zien wat ze hebben geleerd aan de andere kinderen. Helaas moest dit een paar keer verplaatst worden omdat de stroom vaak uitvalt.
Maar als het zover is gaan ze er ook echt voor. Ook over de kleding wordt nagedacht. Als ik hier ook 3 maanden zou zijn had ik kostuums kunnen maken en nog meer persoonlijke aandacht kunnen geven.
Misschien bij een volgende reis?

Misschien hebben jullie het wel voorbij zien komen? Ik ben met een paar meiden op pad geweest om leuke, stoere, mooie foto's met ze te maken. De tijd en aandacht die ik ze geef vinden ze bijzonder en heel erg leuk!!
Ik ging er van uit dat ze malu waren (verlegen) maar dat zie je helemaal niet terug op de foto's. Heel erg gaaf!

Ondertussen is de 2e week gestart en dus ook begonnen met een nieuwe groep. Vanmiddag hebben we met elkaar een eindpresentatie. Duimen dat de elektriciteit het doet! Volgende week voor mij alweer samenwerken met de laatste groep. Het doet me pijn dat het dan al afgelopen is voor mij.
Des te mooier is het om nog een keer terug te keren naar deze plek. Voor de kinderen laat ik dansfilmpjes achter van mij zodat ze dat nog kunnen leren als ik weg ben. Dit was hun idee, zo leuk! Dan ben ik toch nog bij ze. Ook krijgen ze aan het einde van het crea project een ceremonie en ontvangen ze de certificaten. Zij zitten bij mij in het hart en ik hoop dat ik ook bij hun een plekje heb.

Het leven in het huisje met de meiden gaat prima. Ook het douchen, emmers water over me heen gooien is heerlijk na zo´n warme dag. Het doorspoelen in het toilet gaat ook via een emmertje water. Ik denk dat ik dat thuis nog ga missen. Ik zal voor de grap ook een ton met water neerzetten, haha. Het heeft hier inmiddels 6 maanden niet geregend. Het is hier rond de 36 graden dus alles is erg droog.. ook de rijstgewassen. Zonde dat we dat niet in de volle bloei kunnen zien. Er was laatst iemand zo slim om een berg in de fik te steken... verschrikkelijk gezicht, wat een vlammen!

We zien ook veel mooie dingen. We zijn laatst naar een meer geweest,
D´linow. het was heerlijk om de mooie natuur te zien, gewoon voor je uit staren en de frisse lucht in te ademen.
We worden meegenomen naar bijzondere plekken door Stefanus, een aardig ventje die goed op ons past, de mooiste dingen laat zien en mooie foto´s van ons maakt. Hij werkt samen met Pastor Jacob. Heel fijn dat ze zo gastvrij zijn en dit met ons willen doen.
We zijn een paar dagen later naar Tangkoko geweest. Door de jungle lopen met een gids was nog iets wat ik graag wilde meemaken hier. Veel apen, spook aapjes, koala's, insecten en mooie vogels gespot. Ook de grote historische (dinosaurus) bomen gezien, geweldig! Zo bijzonder want ik had niet verwacht dat we zoveel dieren zouden zien. Gelukkig geen grote tarantula's tegengekomen. Het is fijn om natuur om je heen te hebben. Even geen vieze straten, mensen en lawaai om je heen. Na afloop een frisse duik in de zee genomen. Het was een lava strand, dus zwarte grond en veel kapot aangespoeld koraal.

Afgelopen dinsdag gingen we met een hele groep naar Mondano. Naar een karaoke bar, Happy Puppy. Het was 1,5 uur rijden door de bergen. We zagen de stad van ver af en het leek doordat het donker was met al die lichtjes wel op New York City. Daar aangekomen gingen we met zijn allen eten. Myrthe en Joyce waren er ook gezellig bij. Zij zitten in Amurang en het was erg leuk om hun ook weer te zien. We aten in een pizza hut maar het smaakte niet lekker. Bij de Asrama waar wij iedere middag en avond eten wordt vele malen lekkerder gekookt. Het liefst neem ik een van die vrouwen mee naar huis, hihi.
We zaten in een winkel centrum, zo groot, zoveel luxe, zoveel bling bling.. het deed gewoon pijn aan mijn ogen. Wat leven wij dan in krottenwijk (dat wordt straks echt weer wennen als ik thuis ben...)
Naar een karaoke bar gaan is niets voor mij, maar ach.. naar de mensen kijken is ook grappig. Je kunt je wel inbeelden hoe het eruit ziet, net zo iets als in Japan. We zaten gezellig met de groep in een karaoke disco ruimte, Zingen maar! Het was leuk om de Indonesische mensen zo te zien. Uiteindelijk kwamen ze wel los en hebben we ook lekker gedanst. 3u lagen we in bed.

Gisteren ging om 4u de wekker. Zo gaaf, we gingen een vulkaan beklimmen. Mahuwu mountain in Tomohon. Het uitzicht was adem benemend en de zwavel geur zat in de lucht. Het opkomende zonnetje kwam erbij, een perfecte combinatie om te genieten. Helemaal beneden in de vulkaan zag je namen geschreven met grote stenen. Helaas konden wij daar niet heen, dat was te gevaarlijk. Wel konden we de hele vulkaan rond lopen. 4x gestopt op mooie uitzicht punten.
Pastor kwam met het idee om ook naar een traditionele markt te gaan. oooh, mijn angst om zielige dieren en akelige dingen te zien kwam te voorschijn. Ik had me er wel op voorbereid en was te nieuwsgierig om niet mee te gaan. Ik voelde me verder goed dus ook mijn maag zou het wel aankunnen. We zagen eerst groenten, pepers, noten, vruchten, vis en kip. De sfeer was ook gemoedelijker dan normaal in de straten. Dus dat viel al mee. Toen zag ik in de verte grote varkenskoppen, veel vlees, ingewanden, hak messen en met bloed bespatte t-shits van hart werkende mensen. Ja, zo had ik het verwacht.. maar het viel wel mee om alles zo te zien. Ik vond het wel vet! Vleermuizen, ratten, katten nog meer aparte dieren. Ze waren geroosterd dus het leek net nep of je kon niet goed zien wat voor een dier het was.. en ja ook honden. Maar gelukkig geen zielige levende dieren in kooien gezien waarbij je de dood in hun ogen ziet. Nee, dat gelukkig niet!
Het gebeurt hier iedere dag, het is normaal dus ik kan het begrijpen voor deze mensen. Marleen was helemaal in haar sas, wat een stoer wijf. Lekker overal over heen hangen, dingen kopen en vertellen, heerlijk!
Toen terug naar ons huisje en snel nog even geslapen voordat de lessen weer begonnen. Ook de Engelse lessen zijn erg leuk om te geven.

Wat een prachtige dagen hier!

Ook zelf sta ik niet stil met ontwikkelen. Ik wil hier niet te veel over vertellen want dat hou ik liever voor mezelf. Maar het is allemaal positief over hoe ik over het leven denk, nieuwe deuren gaan open en dingen worden helder. Kan alles beter een plek geven. Ik wil dit voelen en meemaken, ik sta voor alles open. Ik was er zo aan toe om deze stappen te zetten. Ik hoop dat er nog vele zullen volgen. We krijgen 1 x in de week coaching met Gerard en dat is ook erg fijn. Ik voel me goed! En sta te trappelen op nog meer avontuur!

Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte.
Helaas lukt het uploaden van foto's niet... wifi is erg traag.
Maar ik hoop dat ik jullie ongeveer een beeld heb kunnen geven.

Sampai Jumpa, tot ziens

Ps.
Dit weekend gaan we kijken bij Myrthe en Joyce in Amurang. Nog meer mooie dingen zien en kinderen helpen.

  • 25 September 2015 - 07:35

    Willie:

    Mooi om te lezen weer lieve Nelis.
    Prachtige andere intense wereld.
    Dat tempo zouden we hier ook moeten hebben, zou goed zijn voor iedereen hier.
    Die markt had ik denk in overgeslagen haha..maar dat begrijp je wel.
    Dikke knuffel vj 2e ma.
    XXXX

  • 25 September 2015 - 08:04

    Janneke :

    Hoi mooie lieve Melis, wat een belevenis daar zo ver van hier...maar jij geniet.....jij leert...jij voelt....je komt met een heerlijke frisse geest weer naar huis...
    De foto's op fb zijn adembenemend zo mooi maar zo vreemd gevoel.....Zo ver.
    Nog ff en dan kunnen wij je weer knuffelen
    Dikke kuzzz xxx Janneke

  • 25 September 2015 - 08:33

    Nadie:

    Hoi lieve melissie!

    Bij elke foto, elk bericht en elke WhatsApp die ik van je zie en krijg kan ik eigenlijk alleen maar 'wauw' zeggen. Zo geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt! Het is je super erg gegund!.
    Ga nog maar heerlijk genieten daar! Heel fijn al die positieve berichten!
    Maar stiekem mis ik mijn beste vriendinnetje wel hier! ;)
    Doe je ding daar, benieuwd naar al je foto's!!!!

    Dikke kus, Loveu

    Xx diet


  • 25 September 2015 - 20:38

    Hennie:

    Heeee, lieverd....wat weer een mooi verhaal....veel beleefd en fantastisch om te lezen dat je je zelf zo ontdekt in positieve zin.....hoop dat je al je ervaringen positief omzet in het leventje van hier.. het koude drukke kikkerlandje...Moet..ha niks moet!!!!!!Geniet ernog lekker van daar...HEERLIJK!!!!!!!!!!!

    dikke knuf mammetie

  • 25 September 2015 - 20:52

    Henk:

    Wat weer een mooi verhaal melis. Dubbel genieten zoals je schrijft. Blijf je zelf.Jje bent een topper.
    Hou van je.
    Papa.

  • 04 Oktober 2015 - 03:18

    Ronald Lepez:

    Wat een hartstikke leuk verslag. Ik werk samen met Ritsko in Indonesië, maar op het eiland Java. Doe een voetbalproject. Mooi dat je je talenten geeft aan kinderen die het zoveel minder hebben dan die in bv. Belanda! Kijk maar eens op: www.awaskaki.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Dansend op reis

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 5860

Voorgaande reizen:

10 September 2015 - 10 Oktober 2015

Mijn eerste dans reis

Landen bezocht: